Рекомендації батькам

Як говорити з дітьми про новини

Діти різного віку по-різному сприймають новини. Медіатренерка Марина Кафтан ділиться важливими порадами, як говорити про страшне з дітьми, як подавати інформацію та які прийоми застосовувати. Адже реальний світ не відповідає новинам на 100%, а новини можна подавати через позитив — не «що сталося», а «як ми це подолали».

www.youtube.com/watch?v=dhutky4Rtq8

 

Пам’ятка “Як допомогти собі або іншим”

 

КОЛИ РОЗГУБЛЕНІ

Робіть будь-що з поточних потреб: випийте води, вмийтеся, зателефонуйте комусь, приготуйте їжу, обійміть дитину.

Пийте воду, хоча би полощіть та змочуйте рот, візьміть трохи їжі, жувальні гумки, дитяче пюре.

Розтирайте, простукуйте тіло, обіймайтеся.

Дивіться у дзеркало: розминайте м’язи, гримасуйте, розтирайте обличчя, робіть мімічні розминки.

 

ПІД ЧАС СТРЕСУ ТА ПАНІКИ

Дихання -під час дихання  видих має бути довшим, ніж вдих.

Тремтіння – нормальне, не треба його зупиняти, це природна регуляція

Під час гучних сирен – співайте.

Заземлення – подивіться на свої ноги, зробіть перекати стопою, натягніть, розімніть пальці ніг, відчуйте, як ви спираєтесь спиною, сідницями на нерухому опору.

 

ПАНІЧНА АТАКА

Покладіть руку на живіт, на 3 пальці нижче сонячного сплетіння, та постукайте поцьому місцю.

Потріть кінчик носа.

Надавіть не сильно на очні яблука з двох боків.

Якщо є де лягти, ляжте на спину і зробіть рухи ногами -як велосипедні.

Сконцентруйтеся на диханні: одну руку складіть як човник і накрийте нею губи, іншу руку покладіть на живіт. Видих-рука йде вниз до грудей, вдих-рука підіймається до рота.

Витягуйте якомога далі язика, намагаючись торкнутися грудної клітки.

Подивіться вправо, не повертаючи голови, якомога далі на 15-20 секунд, потім переведіть погляд прямо, потім подивіться вліво якомога далі, потім знову прямо.

Розітріть тіло.

Точка паніки — між підмізинним пальцем та мізинцем, розітріть цю точку.

Покладіть руки на ребра, відчуйте, як вони при диханні розширюються, підіймаються.

Розітріть руки, прикладіть до нирок.

Робіть будь-яку дію з перелічених, всі не потрібно.

 

ЯКЩО ШОК У ЛЮДИНИ, ЩО ПОРУЧ

  • Ти мене бачиш? Кивни
  • Мене звати…
  • Як мене звати?
  • Я тобі допоможу
  • Як тебе звати?
  • Дихай зі мною
  • Куди ти йшов, що робив (нам важливо відновити ланцюжок подій) ти почув звук? Побачив щось?
  • Нині все закінчилося
  • Зараз ти в безпеці
  • Не питати про емоції
  • Не обіймати
  • Пояснити, що всі реакції зараз – це нормально
  • Якщо людина у ступорі — дати щось стиснути в руках
  • Дати в руки пляшку-чашку з водою (щоб людина сама діяла)
  • Як ти раніше справлявся зі стресом? Ти зараз справляєшся!
  • Було дуже складно, але ти впорався

 

Памʼятка  “Безпека дитини в  укритті”

Необхідно пояснити дитині сигнали сирени: «Коли ти чуєш звук сирени – це означає, що наша армія поряд, вона виявила небезпеку й бореться з нею»; це означає, що про нашу безпеку дбають.»

Запевняти дитину, що зараз ми в безпеці: «Я з тобою», «Я доросла, я тебе захищу», «У нас є план», «Я знаю, що робити», «Дивися, скільки людей разом і як наша армія нас захищає».

Не соромити за страх, дозволяти виявляти будь-які емоції.

Не порівнювати з іншими, навпаки – бадьорити: «Ти молодець», «Ти гарно справляєшся».

Перемішуючись в укриття, узяти із собою іграшку / іншу улюблену річ чи стискати руку.

Просити дитину, щоб обійняла вас міцно-міцно.

Робити будь-які вправи, що пускають у дію тіло: розтягування, потягування тощо; можна бити стіну, спрямовувати рух – стрибати в класики, стрибати, сидячи, разом співати, дати гру в телефоні.

Звертатися на ім’я.

Привертати увагу – щоби зустрітися поглядом.

Попросити дихати разом: вдих – видих.

Попросити порахувати, скільки людей у зеленому (червоному).

Міцно обійняти. Дати воду.

Якщо тремтить – попросити напружити м’язи ще сильніше, а потім потягнутись, розтанути, мов сніговик.

Стискати руку.

Якщо дитина бліда, розгойдується, не реагує на контакт – розтерти руки, мочки вух, дати шоколад і солодкий чорний чай, узяти на руки, похитати, почати співати пісню, яку вона пам’ятає, звертатися на ім’я, говорити «мама поруч».

 

Ігри з дітьми в укритті

«Чарівні доторки». Уявити, що тіло – музичний інструмент, і кожна частина тіла виконує свій звук. Торкатися долонею, щоби дитина співала, мугикала, кукурікала тощо.

«Я –тваринка». Показати жестом, позою, звуками якусь тваринку. Інший гравець має вгадати.

«Чарівна мова». Для дітей, які навчаються розбивати слова на склади, перед кожним складом додавати зайвий склад (жи, ма, хрю…).

«Дурниці». Говоримо початок речення, до якого потрібно вигадати нереальне продовження.

 «Казка». Складаємо казку – кожен говорить по реченню.

 «Асоціації». Один гравець називає слово, наступний – свою асоціацію на це слово (дітям можемо пояснити так: перше, що спадає на думку, коли чуєш слово).

 «Це слово вміє…». Описуємо слово його «вміннями».

«Картина». Називаємо слово, за порядком розповідаємо, яку «об’ємну» картину ми бачимо, коли вимовляємо це слово. Наприклад, для одного гравця слово «чай» означає: сім’я сидить за столом і розмовляє; для іншого – чайна плантація та збирачі чаю; для третього – стіл, накритий скатертиною, грає музика…

«Слово, якого не існує». Вигадуємо слова, яких немає, і що б вони могли означати мовою інопланетян.

«Тарабарська мова». Говоримо одне з одним тарабарською мовою, намагаючись за інтонацією вгадати, про що кожен говорить.

 

Серія відео “Мої правила  безпеки”

 

 

 

 

 

Як розважити дітей вдома

Пропонуємо вам  посилання,  з допомогою яких можна  і зацікавити дітей, і організувати цікаве навчання під час перегляду.

Не більше ніж година екранного часу на день – саме такий ліміт гаджетів встановлює Американська академія педіатрії для дітей від 2 до 5 років. І не має значення , чи це мультик, чи комп’ютерна гра, що розвиває увагу.

Зауважимо, що найпродуктивнішою частиною дня у дітей є час до обіду. Тому всі заняття, які спрямовані  на розвиток дитини, краще планувати на першу половину дня.

Змушувати дитину не потрібно: лише йти за її інтересами. Прислухайтесь до  дітей та їхніх бажань.

Всім, хто хоче гарно вчитись, слід ці посилання вдома з дорослими подивитись!

 

«Вивчаємо цифри. Вчимося рахувати»

https://www.youtube.com/watch?v=-pLxb48Z9Rw

https://www.youtube.com/watch?v=IcKBnJA_vXA

https://www.youtube.com/watch?v=2UG0TRHjm2Y

https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=8xSHm-R9yUk&feature=emb_logo

«Вчимося розв’язувати приклади»

https://www.youtube.com/watch?v=YmQGI6mBPaw

“Вивчаємо геометричні фігури”

https://www.youtube.com/watch?v=f9mt5NudSTc

https://www.youtube.com/watch?v=6osbEidRweo

https://www.youtube.com/watch?v=_aGb0BNYxHY

«Вивчаємо годинник»

https://www.youtube.com/watch?v=cvGN0pTrmaw

«Вивчаємо дні тижня»

https://www.youtube.com/watch?v=-37KXY1yB0Y

«Вивчаємо пори року. Весняні місяці»

Березень https://www.youtube.com/watch?v=8BEkWHUpdmM

Квітень https://www.youtube.com/watch?v=3OxW-SXgBgQ

Травень https://www.youtube.com/watch?v=3ARF4GGYswQ&t=39s

«Вивчаємо планети сонячної системи»

https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=ITub7NYgY2Y&feature=emb_logo

«Вивчаємо явища природи»

 https://www.youtube.com/watch?v=0fxyl8blrN0

https://www.youtube.com/watch?v=RmErh04ndGs

«Вивчаємо комах»

https://www.youtube.com/watch?v=BXToLHfbSyo

«Вивчаємо весняні квіти»

https://www.youtube.com/watch?v=u-OwXeY3-aQ

«Вивчаємо тварин»

https://www.youtube.com/watch?v=2XdBG-vdh5A&list=PLshJpmmXcDiSIrG3u3gYOh8cxSl7IeU7L&index=4

https://www.youtube.com/watch?v=rtb2Zgyasts&list=PLshJpmmXcDiSIrG3u3gYOh8cxSl7IeU7L&index=5

https://www.youtube.com/watch?v=nwSQOT9EbLw&list=PLshJpmmXcDiSIrG3u3gYOh8cxSl7IeU7L&index=7

https://www.youtube.com/watch?v=VEA7jjpRKfw&list=PLshJpmmXcDiSIrG3u3gYOh8cxSl7IeU7L&index=2

«Вивчаємо хто що їсть(тварини)»

https://www.youtube.com/watch?v=jNZiz2mtwDk&list=PLshJpmmXcDiSIrG3u3gYOh8cxSl7IeU7L&index=8

«Вивчаємо хто як кричить (тварини)»

https://www.youtube.com/watch?v=FRUqZZOAU70&list=PLshJpmmXcDiSIrG3u3gYOh8cxSl7IeU7L

«Вивчаємо тварин Африки»

https://www.youtube.com/watch?v=14XbmbUjxc4&list=PLshJpmmXcDiSIrG3u3gYOh8cxSl7IeU7L&index=11

«Вивчаємо диких тварин»

https://www.youtube.com/watch?v=51sKNXSA3DU

https://www.youtube.com/watch?v=UdQzehTYBFU

«Вивчаємо птахів України»

https://www.youtube.com/watch?v=askNV7gfVW0

«Вивчаємо овочі, фрукти, ягоди»

https://www.youtube.com/watch?v=W6GSUDOgpJc

https://www.youtube.com/watch?v=qX9A2NfAt_s

https://www.youtube.com/watch?v=1QO_wF0j7j8

«Вивчаємо дерева, кущі»

https://www.youtube.com/watch?v=2J-8AR95sQI

https://www.youtube.com/watch?v=koXh9gfs2qY

«Вивчаємо меблі»

https://www.youtube.com/watch?v=DEqlxHansdw

«Вивчаємо побутові прилади»

https://www.youtube.com/watch?v=-emkWPKNxUk&list=PLwLyAgnhc01m59m_3Ugt1xlAbpy74t8MB

«Вивчаємо електроприлади»

https://www.youtube.com/watch?v=V4GOhpfMB-g&list=PLwLyAgnhc01m59m_3Ugt1xlAbpy74t8MB&index=4

«Вивчаємо одяг  та взуття»

https://www.youtube.com/watch?v=EwA5sy2JnE0

https://www.youtube.com/watch?v=wM6cmw9OKEcа

https://www.youtube.com/watch?v=cXY50SaXb2s

«Вивчаємо професії»

https://www.youtube.com/watch?v=4xCSAmIoACk

https://www.youtube.com/watch?v=hpLE0UCc_sY

https://www.youtube.com/watch?v=saVNcWwsPP8

«Вивчаємо транспорт»

 https://www.youtube.com/watch?v=UOWf1WEoz2M

https://www.youtube.com/watch?v=HLXRFPMFwM4

https://www.youtube.com/watch?v=W_uWTsuwfu0

(6-7р)https://www.youtube.com/watch?v=MoRORvLUmHc

«Вивчаємо кольори»

https://www.youtube.com/watch?v=1aNmWr3Zcu8

https://www.youtube.com/watch?v=47WtIGtC7WI

https://www.youtube.com/watch?v=xydTH8YYs7s

 «Вчимося читати»

 (1 склад)

https://www.youtube.com/watch?v=IK0g-psC7Xw

https://www.youtube.com/watch?v=i4q3LYreRQ4

(2склади) https://www.youtube.com/watch?v=znhc3DHi2_Y

https://www.youtube.com/watch?v=EB927bLobKU

(3склади) https://www.youtube.com/watch?v=J7Kd3sslIic

https://www.youtube.com/watch?v=pTV8nHC2VFw

Ігри з буквами https://www.youtube.com/watch?v=VwJZTK5rbWc

Читаємо речення https://www.youtube.com/watch?v=DLcxX9aEPDA

«Вивчаємо мудрі казки: «Як перемогти епідемію»

https://www.youtube.com/watch?time_continue=51&v=5I_sz_TV_oM&feature=emb_logo

«Вивчаємо корисні поради:. Імунітет».

https://www.youtube.com/watch?v=X_t2fGl-7qo

      Освітній канал  «Освіта дитини XXI століття MagneticOne Org»

   https://www.youtube.com/channel/UCYEA0vxmjI8FynI4QRqf64g

 

Переглядайте разом з дітьми

 Інформаційно-розважальні канали, де розміщені дитячі мультфільми, відеопередачі, пісні тощо, цікаві для малечі 

https://osvitanova.com.ua/posts/1530

 

Грайтеся і навчайтеся разом

Окрім різноманітних настільних ігор (доміно, пазли), можна пригадати ігри, які ви самі любили грати в дитинстві: хованки, фанти, “море хвилюється раз”, тепло-холодно, “печена картопля”  тощо.

Конструктор з пластиліну та зубочисток- цікавий для дітей конструктор з безліччю комбінацій. З його допомогою  вивчайте кольори і відтінки, розвивайте у малюків дрібну моторику і фантазію.

           https://mini-rivne.com/konstruktor-z-plastuliny/

Що буде цікаво дитині 3 – 4-х років:

– Збирання великих пазлів;

– Малювання (для настрою можна взяти великий ватман, розвести багато гуаші в воді і дозволити малювати руками і ногами, залишаючи сліди на ватмані);

– Ігри для розвитку моторики (саме банальне – змішати кілька видів круп і разом з дитиною розділяти їх).

Прикладом можуть бути сенсорні коробки з будь-яким наповнювачем, (який тільки дозволить ваша фантазія)

         https://mini-rivne.com/sensorni-korobku/

– Казки і фантазії (розкажіть казку, запропонуйте придумати розвиток подій дитині самостійно).

Що буде цікаво дитині 5-7 років:

– Ігри в театр (створюємо костюми, уявляємо себе тваринами або казковими героями, вчимося перевтілюватися і фантазувати);

– Ігри в слова, літери, цифри (такі ігри повинні стати звичкою для майбутніх першокласників)

– Збирання дрібних пазлів 5+ (діти в такому віці бувають досить посидючіші, якщо зацікавлені в процесі цілком і повністю).

– Читання казок для дитини або ж спільне читання, якщо дозволяють навички.

 Зрештою, просто знайдіть час приділити увагу та пограти з дитиною в її улюблену гру.

 

Займайтеся творчістю

Малюйте, аплікуйте, ліпіть,  створюйте орігамі, колажі з тканини та інших підручних матеріалів. Загалом – намагайтеся задіювати і розвивати фантазію та уяву своїх дітей!

 

Читайте дітям

Художнє слово сприяє різнобічному  розвитку дітей, формує увагу, мислення, збагачує лексичний запас новими словами, розвиває пам’ять та мовлення.

Як цікаво і доступно розповісти  дітям про красу природи, її  пробудження у весняний період?  У нагоді стануть вірші про весну українських поетів та поетес.

https://mini-rivne.com/virshi-pro-vesnu/ 

Слухайте казки народів світу, озвучені відомими українцями

-Чому кенгуру стрибає, а кіт вмивається по обіді?

-Як цап і лис ділили мішок моркви, а курочка врятувала півника?

Про все це можна дізнатися, прослухавши  найкращі казки народів світу, які вибрали та озвучили в рамках проєкту “UA:Казки”. До кожної казки цього проєкту є ілюстрації. Ці картинки можна завантажити та розмалювати разом з дитиною.

https://kazky.suspilne.media

 

Співайте веселі дитячі пісні

Щодня споглядайте відео та  співайте веселі дитячі пісні українською мовою, що є на каналі “З любов’ю до дітей”.

   https://www.youtube.com/channel/UCpa-I4ppRaNH433rA5GYW9g?sub_confirmation=1

(https://goo.gl/uY3Q66 )

Готуйте разом з дитиною

Загалом, приготування будь-чого займає досить тривалий час, але якщо в помічники залучити малечу, цей час можна провести разом, паралельно спілкуючись на цікаві теми.

  • 7 простих рецептів для дітей будь-якого віку

http://www.biscotti-group.com/uk/gotuemo-z-dytynoyu-7-prostykh-retseptiv-dlya-bud-yakogo-viku

Проводьте  час разом з задоволенням! Будьте здорові та щасливі разом у дружній, люблячій сім’ї !

 

                           

Прогулянки з дитиною  
Зима

1. Запропонуйте дітям провести невеликий дослід: де краще дихається – на вулиці, біля дороги, чи у парку? Допоможіть дітям зробити правильний висновок.
2.Наберіть у відерце снігу та занесіть у тепло. Що сталося із снігом? Чому? І навпаки, винесіть у відерці воду та залишіть на морозі. У що перетворилась вода? Чому? (Можна воду підфарбувати у різні кольори, щоб утворити “льодяники”)
3.Вранці, йдучи у дитячий садок, зверніть увагу дітей на місцезнаходження сонця. Чи знаходиться воно так високо, як було влітку? Зверніть увагу дітей на температуру повітря. Спитайте в них, чому стало холодно? Допомагаючи відповісти дітям, поясніть положенням сонця на небі.
4.Перебуваючи з дитиною в лісі чи парку, запропонуйте їй знайти тих комах, яких вона зустрічала влітку. Куди вони зникли і чому?
5.Визначте разом з дитиною, яка із кучугур снігу найвища (найнижча, рівні між собою).
6.Перебуваючи з дитиною на прогулянці у парку, попросіть її розповісти, чому взимку рослини «сплять»? З чим це пов’язано?
7.Поспостерігайте за пташками біля годівниці. Які птахи прилітають? Що вони їдять у годівниці?
8.Намалюйте кольоровою водичкою візерунки на снігу, запропонуйте домалювати дитині.

Весна, літо

1.Перебуваючи на присадибній ділянці, зверніть увагу дітей на перших комах. Чому з’явилися метелики? Де вони літають? Чи потрібні рослинам метелики?
2.Йдучи у дитячий садок, зверніть увагу дітей на те, чим зайняті птахи? Де вони мешкають? Чим живляться? Яку користь приносять?
3.Прочитайте дітям книжку Ю.Дмитрієва «Про природу для великих і маленьких». Спробуйте подивитися на природу разом з дітьми очима героїв цієї книги.
4.Перебуваючи разом з дітьми на прогулянці, поспостерігайте, що шукають в траві птахи? Чому метелики  літають  біля квітів? Що вони роблять? Висновки зробіть разом з дітьми: всім тваринам потрібна їжа, адже вони живі істоти.
5.Перебуваючи разом з дітьми в парку, помилуйтесь його красою, погодуйте білочку горішками. Акцентуйте увагу дітей на тому, що вона жива істота і також хоче їсти.

Осінь 

1.В теплий осінній день, перебуваючи з дітьми біля водойми, зверніть увагу дітей, яка вода в ній – чиста чи брудна? Хто мешкає у водоймі? Зверніть увагу дітей на те, що і рослинам, і тваринам, і птахам, як і людям, вода потрібна чиста.
2.Разом з дітьми уважно огляньте кімнатні рослини, які є у вас удома. Доручіть дітям самостійно дізнатись, які з рослин більш вологолюбиві, а які менше (діти про це вже знають) і полити їх.
3.Проведіть разом з дітьми дослід: в дві склянки посадіть цибулини, але в одну налийте воду, а в іншу – ні. Далі спостерігайте за змінами. Висновки зробіть разом з дітьми.
4.Пересадіть зі свого городу кущ помідорів чи чорнобривців, а потім разом з дітьми поспостерігайте, де довше буде рости рослина – на городі чи в квартирі? Чому?
5.Перебуваючи у парку чи на присадибній ділянці, зверніть увагу дітей на стан рослинності. Чому зів’яли рослини на городі, на квітнику?  Чому опало листя? Хай про все це розкажуть вам діти.

 

Як налагодити взаємодію з гіпоактивною дитиною
  •  Розмовляйте з гіпоактивною дитиною завжди спокійно  – не кваптеся і не підвищуйте голос.
  • Пам’ятайте, що крик, роздратування, незадоволення ще більше уповільнюють дитину. Якщо її підганяти, вона починає нервувати, і рівень гальмування підвищується. Натомість  якщо дати дитині можливість працювати в оптимальному власному темпі, якість і точність її діяльності будуть доволі високими.
  • Налаштовуйте дитину на найближчі події як у щоденному побуті, так і щодо подій наступного дня.
  • Завчасно попереджайте про те, коли вона має завершити ту чи іншу справу. Або ж давайте дитині додатковий час для того, щоб вони змогла доробити певне завдання без поспіху або переключитися з одного виду діяльності на інший.
  • Хваліть дитину за те, що  вона робить швидко, ефективно і без зволікання.
  •  Уникайте ярликів, подібних до того, коли повільних дітей зараховують до категорії ледачих чи із загальмованою реакцією. Натомість навчіться враховувати темп діяльності дитини під час взаємодії з нею.
  • Давайте дитині лише одну вказівку за один раз. Не перетворюйте свої прохання до дитини на тривалий монолог. Вона не зможе сприйняти всю інформацію, тому доведеться знову все повторювати.
  • Визначте постійні трудові обов’язки дитини на кшталт: складати одяг, прибирати іграшки після гри, тощо – та стежити за тим, аби дитина їх дотримувалася.
  • Розробіть дитині чіткий режим дня. Повідомте їй, коли, що і в якій послідовності вона має робити.
  • Виконуйте з дитиною спеціальні вправи, грайте в ігри, що сприяють розвитку швидкості  рухових реакцій. Використовуйте ігрові елементи, коли необхідно, щоб дитина зробила щось швидко. Наприклад,  позмагайтеся, хто швидше одягнеться; використайте для цього пісочний годинник тощо.

10 коротких ігор
  1. Покажіть дитині якийсь предмет. Це може бути іграшка, листівка, журнал, або будь-що, що є під рукою. Задача дитини перерахувати всі кольори, які вони бачать.
  2. Малюйте пальцем у повітрі фігури, і нехай малюк вгадає, що ви намалювали.
  3. За допомогою пантоміми покажіть якусь діяльність, наприклад купання, чищення зубів, катання на велосипеді тощо. Дитина має вгадати, що саме ви зображуєте.
  4. Хованки іграшки. Поки діти не бачать, поставте іграшку на видне місце. Після цього попросіть знайти її.
  5. Нехай діти по-черзі називають різні фрукти. А самі з’єднайте руки півколом, зображуючи кошик і ловіть кожен фрукт. Коли всі діти вже не можуть назвати фрукти, скажіть, що кошик наповнився.
  6. Встаньте за спинами дітей, щоб вони вас не бачили. Задавайте питання про колір і елементи вашого одягу, кількості гудзиків, прикрас, перевіряючи увагу і пам’ять учасників.
  7. Весела, активна гра. Коли ви говорите «бум», діти мають тупотіти, при слові «шмяк».- плескати в долоні Після цього вимовляєте ці слова в довільному порядку, прискорюючи темп.
  8. Кожному з учасників дайте епітет (сонячний, мокрий, запорошений), і нехай він підбере до нього іменник (день, підлога, горище).
  9. Виконуйте смішні рухи (наприклад, зображуючи тварин, людей різних професій, всі види транспорту) і нехай дитина за вами повторює.
  10. Витягніть руку, розгорнувши її долонею вгору. Нехай діти поставлять на неї вказівні пальці, примовляючи «По полях скакали зайці і кричали “Ховайте пальці!”. На останньому слові стискайте долоню, намагаючись зловити чийсь пальчик. 

       

Безпека  життєдіяльності   дитини  

Що потрібно знати дитині-мандрівникові:   
  • свою адресу;
  • своє ім’я та прізвище;
  • домашній номер телефону;
  • як покликати на допомогу.
Дитині необхідно пояснити чому не можна:
  • сідати в машину без батьків;
  • йти з незнайомою людиною;
  • брати у незнайомців ласощі;
  • ходити безлюдною дорогою;
  • піднімати сторонні предмети на вулиці;
  • гратися біля дороги.
Чим небезпечні:
  • каналізаційні люки;
  • залізні огорожі з гострими піками вгорі;
  • сумнівні люди;
  • тонкий лід.
Як поводитися:
  • під час зустрічі з тваринами;
  • якщо ти загубився;
  • якщо до тебе чіпляються незнайомці.