Рекомендації батькам

Мнемотехніка – цікавий спосіб для переказу оповідань та вивчення віршів.

Мнемотехніка – це система різних прийомів, які полегшують запам’ятовування і збільшують обсяг пам’яті шляхом утворення додаткових зорових асоціацій, що дозволяє організувати навчальний процес у вигляді гри.

Мнемотехніка допомагає розвивати у  дітей зорову і слухову пам’ять, асоціативне мислення, зорову і слухову увагу, уяву, зв’язне мовлення, словниковий запас.

Зоровий образ, який зберігається у дитини після прослуховування оповідання, вірша з переглядом малюнків, дозволяє значно швидше пригадати зміст.

Запропонуйте дитині переказати твір чи вивчити вірш, використовуючи мнемосхему і переконайтесь, що це не важко.

Суть полягає в наступному: на кожне словосполучення чи речення придумується картинка, таким чином, весь твір або вірш замальовується схематично. Після цього діти по пам’яті, використовуючи графічне зображення, переказують твір чи відтворюють вірш.

Як працювати з мнемотаблицею?

Етап 1. Виразно прочитайте оповідання/вірш.

Етап 2. Повідомте, що це оповідання діти будуть переказувати (вірш вчити напам’ять).

Етап 3. Задайте дитині питання за змістом оповідання/вірша, допомагаючи дитині засвоїти основну думку.

Етап 4. Разом з дитиною уважно розгляньте таблицю, картинки, які на ній зображені.

Етап 5. Поясніть дитині значення незрозумілих слів в доступній для неї формі.

Етап 6. Прочитайте оповідання/вірш, покажіть відповідну до тексту картинку. Повторіть декілька разів.

Етап 7. Прочитайте окремо кожний рядок вірша, запропонуйте дитині повторити його з опорою на мнемотаблицю.

Етап 8. Дитина переказує твір/розповідає вірш з опорою на мнемотаблицю.

Етап 9. Дитина розповідає вірш без опори на мнемотаблицю, пригадуючи послідовність картинок.

Поступово впроваджуючи мнемотехніку у роботу з дітьми, можна досягти чудових результатів. Та головне – діти не просто почнуть запам’ятовувати будь-які тексти, а  робитимуть це із цікавістю та повною увагою.

(Приклади мнемотаблиць взято з інтернет-ресурсів)

«Живі» мнемотаблиці:

Мазур Наталя «Дощик» https://www.youtube.com/watch?v=yJFlN2881-g

Микола Сингаївський «Що воно за диво?» https://www.youtube.com/watch?v=sGm4QwhD8Po

Ганна Чубач «Українська мова» https://www.youtube.com/watch?v=k4OZX2Yv2HM

Заняття з використанням мнемотехніки сподобаються кожному, а час мине непомітно.

Успіхів! 

 

Навчаємось автоматизувати звуки

Часто трапляється, після перерви у заняттях діти втрачають набуті навички вимови певного звука. Чому? Тому що звук не був автоматизований у мовленні дитини. Таке трапляється після літніх канікул, коли мовленню дитини не приділялася  належна увага.

 

Тож, щоб такого не трапилося після карантину, пропонуємо корисно провести час і автоматизувати звуки , які дитина навчилася вимовляти на логопедичних заняттях!

Автоматизація звука – це так звані  тренувальні вправи на спеціально підібраному мовленнєвому матеріалі,  цікавому  та доступному для дітей. Це фактично є відпрацювання нової звички!

Для того, щоб дитина швидко опанувала вимову нового звука слід дотримуватися певної послідовності:

Автоматизація звука ізольовано і в складах :

Запропонуйте дитині стільки разів правильно промовити звук ш, скільки кружечків намальовано на доріжці:

Гра « Навчи тигреня читати по складах» допоможе дитині навчитися вимовляти склади зі звуком[ р] :

Пісенька, для автоматизації звука [ж] в складах:

https://www.youtube.com/watch?v=VGaXBAx7nDw&fbclid=IwAR3VD9nrODoPDL5_Hxlj2mPggLsziBD78M6lgJ0dZeSWvxuW6w6bfiUHGao

Автоматизація звуків у словах, чистомовках

Цікаві ігри зі звуком [ш]:

https://www.youtube.com/watch?v=uD4OUiYqbrE&fbclid=IwAR0uE0c49BnZ7eazZVi4l1x7lL5nym3RmMOycI0fsdLUi4xHwy70fO8sqB4

Інтерактивні Ігри  для автоматизації звуків [ш]  [ж]

https://learningapps.org/watch?v=pq715d00320&fbclid=IwAR0DuZpL3qNrkjUUnoo4ao_QuL2BDW4IKUlHuPSC6sCJMl-8FMFEaUiqo2k

Цікаві  інтерактивні ігри для автоматизації свистячих звуків [с ] [ з ] [ ц]

https://learningapps.org/display?v=pgcyr120v20&fbclid=IwAR3W2N3P3sciJ1wTCHlqLn4VsbwTWQfxckoQqFPmAnRbftK_iioEzmU4tIg

 

Ігри для автоматизації звука [ч]:

https://www.youtube.com/watch?v=eeIV54rPCYg&fbclid=IwAR3VD9nrODoPDL5_Hxlj2mPggLsziBD78M6lgJ0dZeSWvxuW6w6bfiUHGao

Ігрові вправи для автоматизації звука [л]

https://www.youtube.com/watch?v=GWRoQM6qLIs&fbclid=IwAR1wmqO1_CTya_BYx-OlXKWARWItGpDXTsJkxwuotEBYzK1NwXSgTaf3f6U

 

Автоматизація звуків у реченнях, текстах, віршах, скоромовках.

Цікава пісенька для автоматизації звука [р]

https://www.youtube.com/watch?v=0V_APvai_ws&fbclid=IwAR0uE0c49BnZ7eazZVi4l1x7lL5nym3RmMOycI0fsdLUi4xHwy70fO8sqB4

Підбірка римівок – скоромовок на всі звуки!

https://drive.google.com/drive/u/1/folders/1tP-unI_IgBFFAFGVCN2WYAyqV5Ms7OUn?fbclid=IwAR3DHffQO1hcYnbiwsjbgZsfDWO_uXKoKC73t-M22lPDd_uV4UhBI9tS5dU

Неможливо спрогнозувати наперед, скільки часу знадобиться вашій дитині, щоб вільно вимовляти звук у повсякденному житті.  Тому батькам слід проявити терпіння та виконувати завдання та прислухатися до порад логопеда під час дистанційного навчання під час карантину.

 

Поради небайдужим батькам від  вчителя-логопеда Наталії Сергіївни Тіторчук

Довготривалі перерви у навчанні можуть негативно позначитися на результаті корекційно – відновлювальної роботи. На заняттях діти прикладали чималі зусилля, щоб підготувати артикуляційний апарат до постановки звуків. Продовжіть цю роботу вдома, виконуйте щодня артикуляційну гімнастику! Це позитивно вплине на усунення недоліків звуковимови у вашого малюка.

Пропоную до вашої уваги відео з логопедичних занять , де ми разом із дітьми  виконуємо артикуляційних вправи для постановки:

свистячих звуків [ с, з, ц ]     https://youtu.be/NGw-o_R61jM

шиплячих звуків  [ш, ж, ч]   https://youtu.be/Mf_psjq4mx0

сонорних звуків [р, л]           https://youtu.be/8yQHftIX4tQ

 Але є певні правила:

  • Проводити артикуляційну гімнастику треба щодня, щоб вироблені навички закріплювалися.
  • Якщо ж дитина виконує одну із вправ недостатньо добре, не слід вводити нових, попрацюйте над тим, що викликає труднощі.
  • Артикуляційну гімнастику виконують сидячи, перед дзеркалом, щоб дитина добре бачила і своє обличчя, і дорослого.
  • Дорослий показує вправу і контролює правильність виконання дитиною.
  • Перетворіть виконання вправ на веселу гру зі своїм малюком! Адже коли цікаво – тоді і корисно!

 

Поради вчителя-логопеда Ольги Юріївни Хворостяної

Шановні батьки! Для закріплення результатів корекційно-відновлювальної роботи Ваші діти потребують щоденних домашніх занять.

Важливо пам’ятати, основною діяльністю в дошкільному віці є гра! Всі заняття повинні будуватися за правилами гри.

Користуйтеся наочним матеріалом! Дітям важко сприймати слова, які не підкріплені зображенням.

Не вживайте слово «неправильно»! Підтримайте всі починання дитини, хваліть навіть за незначні успіхи.

Для досягнення результату потрібно займатись з дитиною регулярно та систематично! Заняття повинні бути цікавими, не примусовими.

Тривалість заняття не повинна перевищувати 20 хвилин. Не перевтомлюйте малюка, не перевантажуйте інформацією!

 

Щоденно слід проводити:

  • артикуляційну гімнастику (краще 2 рази вдень);

Артикуляційна гімнастика з Логокотом https://www.youtube.com/watch?v=GW1RpthklBU

  • ігри для розвитку дрібної моторики;

Музична пальчикова гра «Дощик» https://www.youtube.com/watch?v=F6yLsYcyuNI

Музична пальчикова гра «В лісі» https://www.youtube.com/watch?v=KkVY_e_ayeo

Музична пальчикова гра «В морі живе дельфін» https://www.youtube.com/watch?v=dTrh-br4rPU

Гра-самомасаж «Їжачок» https://www.facebook.com/141692103039970/videos/483446575847383/

Музично-ритмічна гра «Бегемотики» https://www.facebook.com/141692103039970/videos/275117413030771/

  • логоритмічні вправи;

«Привіт! Привіт!» https://www.youtube.com/watch?v=k7N25KE7ydk&list=PL8T7bJ24TRIblRGAGY27gI0kQLOGXRwww

«Вверх і вниз» https://www.youtube.com/watch?v=7pGnVGCLSsk&list=PL8T7bJ24TRIblRGAGY27gI0kQLOGXRwww&index=5

«Бедрик» https://www.youtube.com/watch?v=4g6Cd1X7lUU

«А Рам Зам-Зам» https://www.youtube.com/watch?v=cqa59baDNXU

  • вправи на розвиток мовленнєвого дихання;
  • ігри для розвитку слухової уваги або фонематичного слуху;

Гра «Вгадай предмет по звуку» https://www.youtube.com/watch?v=eXlCbVGe0rk

Гра на диференціацію звуків «Р»-«Л». «Допоможи розкласти продукти харчування про на свої місця» https://www.youtube.com/watch?v=8ocueX8_7CU

Гра на диференціацію звуків «Р»-«Л».  «Гараж для транспорту» https://www.youtube.com/watch?v=fIXh3Sjl_3w

  • ігри для формування лексико-граматичних категорій (узагальнюючі слова, синоніми, антоніми, багатозначні слова; рід, число, відмінок);

«Тварини та їх дитинчата» (тварини Півдня) https://www.youtube.com/watch?v=_rPvSGLPCIo

«Тварини та їх дитинчата» (дикі тварини) https://www.youtube.com/watch?v=UdQzehTYBFU

 «Тварини та їх дитинчата» (свійські тварини) https://www.youtube.com/watch?v=HpilUwOcchc

«Із чого виготовлені іграшки?» https://www.youtube.com/watch?v=WZIYn7hnYtQ

  • вправи на розвиток зв’язного мовлення;

Ваша дитина може розвивати своє мовлення, граючи в ігри на мобільному телефоні.

Логопедична програма на мобільний телефон (при завантаженні є можливість змінювати мову):

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.hedgehogacademy.sequencesfree&fbclid=IwAR2wP6rYm414HXqR29aIjDTDph1BXcF_nVDunqs25C1koBf-s5jD0SM4_cY

Кількість ігор 2-3 в день, крім ігор на розвиток дрібної моторики і артикуляції.

Знайомте дитину з дитячою літературою! Намагайтесь прочитати дитині, хоч кілька сторінок, розгляньте картинки до прочитаного тексту, опишіть їх задайте дитині питання за текстом прочитаного. Читання книг можна відкласти на вечір перед сном.

Можна покращити дитячу вимову логопедичними скоромовками, залучаючи дитину до гри та навчання.

В логопедії існують правила роботи над скоромовками:

1.Запропонуйте дитині подумати, про що говориться в скоромовці.

  1. Послухайте разом, які слова у скоромовці звучать однаково.
  2. Хай дитина спочатку повільно промовляє скоромовку і вивчить напам’ять.
  3. Дитина спочатку повільно, потім швидше промовляє скоромовку.
  4. Кілька разів повторює скоромовку у прискореному темпі.

Влаштуйте змагання: хто швидше й чіткіше розкаже скоромовку.

І головне правило для батьків: тренуватися за допомогою скоромовок дитині має бути цікаво. Не втомлюйте і частіше хваліть малюка. Тільки в таких умовах старанність і уважність дитини забезпечить хороший результат. Хай ваше чистомовлення буде вам у радість!

Звук [c/с´]

Сом сердитий спить на сонці,

Сивий вус сховав в котомці.

Спить старий сердитий сом.

Сниться сому сьомий сон.

Звук [з/з´]

Зайчик зілля з’їв у Зіни,

Захотів заїсти сіном.

Зіна зойкнула у сінях:

– Де ж узяти зайцю сіна?

Звуки [с-з]

Сік із берези тік,

Стік із берези сік.

Звук [ш]

Шило шубку Шурі шило,

Шовком, шерстю шви обшило.

Вийшла шубка прехороша

Нашій Шурі на порошу.

Звуки [с-ш]

Сів шпак на шпаківню,

Заспівав шпак півню:

– Ти не вмієш так, як я,

Так, як ти, не вмію я.

Звук [ж]

Жовте жито жук жував

І з Євгеном жартував.

Жартом, жартом — і у Жені

Жвавий жук живе у жмені.

Звуки [з-ж]

Скаче, плаче жабенятко.

Змерзли в нього ноженята.

Де ж йому в ріці та знайти штанці?

Звук [л]

Мила мишка мишку милом,

Мишка мило упустила.

Упустила мишка мило,

Мишку милом не домила.

Звук [р]

Мурлика муркоче –

Морозива хоче.

Муркоче руденький –

Замерзнеш, дурненький.

Будьте терплячими до дитини, уважними під час занять! Ви повинні бути доброзичливими, але водночас досить вимогливими. Не забувайте відмічати успіхи дитини, хвалити її за досягнуті результати.

Терпіння Вам та успіхів! Насолоди від часу проведеного разом!   Будьте здорові!

 

Розвиваймо мовленнєве дихання

Щоб вимовити той чи той звук, необхідний достатній цілеспрямований струмінь видихуваного повітря.  Для вироблення правильного мовленнєвого дихання стануть у нагоді спеціальні вправи,  робити їх потрібно не більше 1-2 хвилин, уникаючи втоми.

Пропонуємо окремі зразки вправ:

«Повітряна кулька» – надути щоки. Повільно і плавно випускати повітря через губи, витягнуті трубочкою.

«Хом’ячок» – поперемінно надувати щоки.

«Футбол»:
      а) губи витягнути вперед. Здувати ватну (пінопластову) кульку на протилежний край столу (між двома кубиками чи у імпровізовані ворота). Слідкувати, щоб видихуваний струмінь повітря був вузьким, а не розсіяним, щоки не надувалися;

б) рот трохи відкрити. Губи у посмішці. Широкий язик покласти на нижню губу. Наче вимовляючи звук «ф-ф-ф», дути на язик так, щоб скерувати кульку у потрібному напрямку.

«Свищик» – взяти чисту скляну пляшечку. Кінчик язика висунути так, щоб він торкався краю горлечка пляшечки. Зі звуком «ф-ф-ф» плавно видихати повітря у пляшечку.

«Буря» – рот трохи відкрити. Широким кінчиком язика впиратися у нижні зуби. Посередині язика покласти соломинку для коктейлю, кінець якої опустити в склянку з водою. Дути через соломинку так, щоб вода забулькала. Слідкувати за тим, щоб щоки не надувалися, губи були нерухомими.

«Фокус»
а) рот трохи відкрити. Губи у посмішці. Широкий язик розслабити на нижній губі. На кінчик язика покласти паперовий квадратик, сніжинку чи метелика, різко здувати його (її), спрямовуючи повітряний струмінь вперед;

б) рот відкрити. Краї широкого язика підняти вгору. Покласти на кінчик носа ватку, здувати її, спрямовуючи повітряний струмінь вгору. Слідкувати, щоб щоки не надувалися та видихуваний струмінь повітря проходив посередині язика.

Надування повітряних кульок, пускання мильних бульбашок, ігри з вітрячками різних розмірів та форм, гра на дитячих музичних інструментах (губна гармошка, сопілка, труба тощо) також сприятиме розвитку мовленнєвого дихання.

Але слід пам’ятати, що стан мовленнєвого дихання напряму залежить від достатньої сформованості звичайного (фізіологічного) дихання. Саме правильне фізіологічне дихання забезпечує очищення легень і збагачення їх киснем, слугує для профілактики нежиті та респіраторних захворювань. Тому доцільно навчати дитину виконувати різні види вдихів і видихів та їх комбінацій: глибокий вдих і видих через ніс, потім через рот, чергувати вдих носом і видих ротом, вдих і видих через одну ніздрю. Коли глибокий вдих і видих вже засвоєні, варто переходити до вироблення уміння здійснювати легкий, короткий вдих і тривалий плавний видих.

Під час прогулянок на свіжому повітрі варто пропонувати дитині повільно робити вдих носом і ще повільніше здійснювати видих.  Видих повинен тривати у півтора-два рази довше, аніж вдих. Видих краще робити на 4 кроки, тоді як вдих – тільки на два. Особливо такий спосіб дихання є доцільним при швидкій ходьбі та повільному бігу.

З метою попередження виникнення та зняття психоемоційного напруження в мовленні потрібно слідкувати, щоб перед новим вдихом дитина робила невеличкі паузи і тільки потім на видиху починала говорити.

 

 

Основні причини порушень мовленнєвого розвитку дітей

На сьогодні почастішали випадки, коли діти дошкільного та молодшого шкільного віку (до 30%), розмовляючи, пропускають звуки, спотворюють вимову.

Порушення вимови уповільнює темпи формування усного мовлення, має негативний вплив на формування навичок читання та письма.

Спеціалісти – логопеди допоможуть розібратися чим виступає порушення звуковимови: самостійним дефектом чи одним із симптомів більш складних розладів.

 Існують такі причини порушень звуковимови у дітей з нормальним інтелектом і слухом:

– порушення слухової диференціації звуків мовлення;

– порушення анатомічної будови мовного апарату  (неправильний прикус,  укорочення  під’язикової вуздечки,  несформованість  зубного ряду,  високе  чи  низьке піднебіння і т. д.);

– невірне мовлення оточуючих людей;

– вплив біологічних та соціальних факторів (паталогічні вагітність та пологи, обмежене спілкування з дитиною.

Порушення слухової диференціації звуків – це не порушення гостроти слуху, а недостатність слухової уваги та самоконтролю під час спілкування.

Неправильне мовлення дорослих призводить до наслідування їхнього мовлення дітьми, яке вони сприймають як зразок. Це одна із поширених причин формування неправильної вимови у дітей.

Дорослим слід пам’ятати про те, що регулярне спілкування з дитиною є необхідною умовою для розвитку мовлення, мислення, особистості та загального розвитку взагалі.

Для своєчасного подолання недоліків мовлення батькам потрібно звернутися до логопедів . Профілактика порушень полягає в систематичній, регулярній роботі в логопедичній групі дошкільного закладу, на логопункті в школі чи за індивідуальним замовленням. Завдяки своєчасній та планомірній роботі вдається повністю виправити недоліки та порушення мовлення.

Навчаємо  дітей  грамоті

 

 

На заняттях з навчання грамоти моєю метою є:
– дати поняття про звуки мовлення порівняно з не мовленнєвими звуками;
-навчити дослуховуватися до звучання слів;
-самостійно визначати послідовність звуків у слові;
-відчувати звук, як окремий елемент слова;
-дати поняття про голосні і приголосні, чим відрізняються вони один від одного за вимовою;
-навчити розрізняти тверді і мякі приголосні за звучанням та артикуляцією;
-прищеплювати навички помічати звуки умовними позначками – фішками.
Тому в цій нелегкій роботі повинні брати участь і батьки. Займайтеся вдома зі своєю дитиною, грайте в різноманітні  ігри, виконуйте тренувальні вправи з розвитку звукового аналізу слів і вашій дитині буде легше  навчатися у школі.
Пограйте з дитиною у словесні ігри:
•    «Виправ помилку» (батьки вимовляють слово, змінюючи наголос, а дитина має повторити вірно)
•    «Продовж слово» (від запропонованого складу продовжити слова МА… лина, МА…шини)
•    «Підбери звуки в слова» (М, А, К – МАК)
•    «Хто швидше, хто більше?» (назвати предмети, в назві яких є заданий звук, наприклад, звук «ш» – машина, штори, шорти, башня…)
•    «Виділи перший звук у слові» (сир – «с», акула – «а»)

Це повинен знати кожен:
Для розмови ми використовуємо слова, які складаються зі звуків.
Звуки  бувають голосні та приголосні.
Слова поділені на склади.
У слові стільки складів, скільки у ньому голосних звуків.
Щоб визначити, скільки складів у слові, треба лікоть поставити на стіл, а долоню стиснути в кулачок, підвести до підборіддя – скільки разів підборіддя натисне на кулачок при вимові слова – стільки й складів.
Можна з дитиною пограти в ігри:
«Купи іграшку» (запропонувати «купити» ті іграшки, в назві яких два склади, три склади КУ-БИК, МА-ЛИ-НА), «Склад-крок» (прокрокувати стільки разів, скільки складів в імені дитини Ю-РА, І-РИ-НА, СА-ША).

Звуки бувають:

-голосні (звук не зустрічає перепони, його можна проспівати, позначаємо кружечком О) -приголосні (звук зустрічає перепону) тверді (позначаються однією рискою —), наприклад, слово СИР (— О — )

-м’які (позначаємо однією рискою —), наприклад, слово СІК (= О —) Приголосні м’які, якщо після них ідуть Я, Ю, Є, І, Ь. Приголосні тверді, коли вони стоять у кінці слова або після них ідуть А, О, У, И, Е, апостроф чи інші приголосні. Винятки Й – завжди мякий звук, наприклад, слово ЧАЙ (— О =) Ч,Ш – завжди тверді звуки.

Ї –  позначає два звуки Й+І, наприклад, слово ЇЖАК (= О — О —)

Щ – позначає два звуки Ш+Ч, наприклад, слово ЩУКА (— — О — О)

 

Як підготувати дитину до школи

Вченими доведено, що розвиток руки та розвиток мови і мислення дитини тісно зв’язані між собою.
Вас має насторожити:
– якщо дитина активно повертає лист при малюванні або зафарбовуванні. У цьому випадку дитина замінює вміння змінювати напрям лінії за допомогою тонких рухів пальців повертанням листа, позбавляючи себе цим тренування пальців і руки
– якщо дитина малює дуже маленькі предмети, як правило, це свідчить про жорстку фіксацію кисті при малюванні. Цей недолік можна виявити, запропонувавши малюку намалювати одним рухом коло, діаметром приблизно 3-4 см (на зразок)
– якщо дитина має схильність фіксувати кисть на площині, вона не впорається з цим завданням: намалює замість окружності овал, коло значно меншого діаметру або малюватиме його в декілька прийомів, пересуваючи руку.

  Основні заняття з малюком, спрямовані на розвиток  дрібної моторики рук
1. Масаж. Щоденно масажуйте кисті рук дитини м’якими рухами та розминайте кожен пальчик, долоньку, зовнішній бік кисті, а також передпліччя. Це дуже корисні вправи, що чудово активізують мовні центри мозку. Крім того, такий масаж здійснює позитивний вплив на
імунітет, на загальний розвиток і контакт між мамою та дитиною.
2. Квасолеві ванни. В миску чи коробку насипте квасолю або горох, киньте туди дрібні іграшки та все це перемішайте. Нехай малюк занурює руки у квасолю та витягує іграшки. Така ванна сприяє розвитку координації пальчиків.
3. Ліплення з різних матеріалів (тісто, пластилін, глина). Окрім очевидного творчого самовираження, дитина розвиває гнучкість і рухливість пальців.

 

4. Ігри з крупами. Нехай малюк перебирає перемішані горох і квасолю, а потім і більш дрібні крупи, пересипає їх з однієї посудини в іншу, розтирає в руках.

 

5. Ігри та гімнастика для пальчиків. Цим веселим заняттям присвячено багато книг. Та й народна творчість подарувала нам „сороку- ворону”, „ладки”, „козу рогату” тощо. Ігри та гімнастика для пальчиків сприяють всебічному розвитку дитини, зокрема її мовлення.
6. Шнурівки. Вони чудово розвивають дрібну моторику рук, до того ж завдяки їм малюк чудово оволодіває практичною навичкою
шнурування взуття. Найпростішу шнурівку можна зробити власноруч. Візьміть картон, виріжте з нього знайомий для дитини об’єкт
(яблуко, їжачка тощо) та зробіть по контуру дірки за допомогою дірокола. В ці дірки малюк має просовувати шнурочки. Також можна
„пришнурувати” один об’єкт до іншого (їжачок несе яблуко тощо).
7. Ігри з ґудзиками та намистинками. Нанизування на нитку намистинок, застібання ґудзиків, перебирання пальцями намиста – прості й корисні вправи для розвитку дрібної моторики рук. Можна нашити на одну тканину ґудзики різних розмірів, а на іншу – різні петельки.
Дитина, застібаючи ґудзики, тренуватиме пальчики, одночасно засвоюючи поняття „великий – маленький”.
8. Катання долонькою олівців, кульок по столу чи іншій поверхні. Таке заняття масажує долоні та покращує координацію рухів кисті. Упроваджуйте ігри на розвиток дрібної моторики рук у повсякдення: йдучи з малюком за руку, трохи масажуйте долоньку, на прогулянці дозвольте потерти пісок та зібрати у відерце дрібні камінчики, готуєте з тіста – дайте малюкові шматочок, нехай помне його.
І звичайно, багато розмовляйте з малюком, обговорюйте все, що відбувається довкола. Зовсім скоро він стане повноцінним учасником діалогу! Веселих і корисних ігор вашій дитині та її маленьким пальчикам!!!

    Поради батькам, діти яких навчаються та виховуються в логопедичних  групах  нашого садка

                      

  • Систематично відвідуйте дитячий садок.
  • Щотижня  спідкуйтесь з вчителем-логопедом , дізнавайтесь про успіхи своєї дитини, отримуйте консультацію, як працювати з дитиною вдома.
  • Обов’язково знаходьте час , щоб виконати завдання в домашньому логопедичному зошиті. Пам’ятайте, закріплення вдома мовленнєвого матеріалу підвищує ефективність корекційного процесу.
  • Не критикуйте дитину за неправильне мовлення, не насміхайтеся над нею. Хваліть за найменші успіхи, будьте надійним партнером у подоланні мовних вад.
  • Будьте уважні до звуковимови вашої дитини, виправляйте неправильну вимову тих звуків, які дитина вже  говорить  правильно.
  • Зауважде, що мова дорослого – взірець для наслідування дитиною . Тож прагніть до того, щоб ваше мовлення було граматично правильним, чітким, уникайте  русизмів , діалектів та жаргону.
  • Частіше читайте дитині літературні твори, спонукайте  до їх переказу.
  • Якщо у вас виникають питання, щодо мовленнєвого розвитку дитини, логопед завжди надасть вам вичерпну інформацію.
  • Пам’ятайте – лише у тісній співпраці вчителя-логопеда та батьків можна досягти гарних результатів у подоланні мовних вад  вашої дитини. 
     

    Пропонуємо до  Вашої уваги артикуляційні вправи 

  • 1. „Лопаточка”. Широкий язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Слідкувати, щоб язик не тремтів. Утримувати 10-15 с.
    2.”Парканчик”. Усміхнутися так, щоб зуби були зімкнені і трохи оголені. Утримувати 10-15 с.
    3. „Чашечка”. Рот широко відкрити. Широкий язик підняти угору. Потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати в такому положенні 10-15 с.

    4. 
    „Голочка”. Рот відкрити. Язик висунути далеко вперед, напружити його та зробити вузьким. Утримувати в такому положенні 15 с.

    5. „Гірка”. Рот відкрити. Бокові краї язика притиснути до верхніх кутніх зубів. Кінчиком язика доторкнутися до нижніх передніх зубів. Утримувати в такому положенні 15 с. 
    6. „Трубочка”. Висунути широкий язик. Бокові краї язика завернути угору. Подмухати в отриману трубочку. Виконувати в повільному темпі 10-15 разів.
    7. „Годинник”. Висунути вузький язик. Тягнутися язиком поперемінно праворуч – ліворуч. Рухати язиком з куточка рота в повільному темпі під лічбу. Виконати 10-15 разів.
     
    8. „Конячка”. Присмоктати язик до піднебіння, клацнути язиком. Клацати повільно, сильно. Розтягувати під’язикову зв’язку. Виконати 10-15 разів.
    9. „Грибок”. Відкрити рот. Присмоктати язик до піднебіння. Не відриваючи язик від піднебіння сильно відтягнути вниз нижню щелепу. Зробити 10-15 разів. На відміну від вправи „Конячка” язик не повинен відриватися від піднебіння.

    10. 
    „Гойдалка”. Висунути вузький язик. Тягнутися язиком почергово спочатку до носа, потім до підборіддя. Рот при цьому не закривати. Вправа проводиться під лічбу 10-15 разів.

    11. „Смачне варення”. Висунути широкий язик, облизати верхню губу та заховати язик у глиб рота. Повторити 10-15 разів.
    12. „Змійка”. Рот широко відкрити. Язик сильно висунути уперед, напружити, зробити вузьким. Вузький язик максимально висунути вперед та заховати у глиб рота. Рухати язиком в повільному темпі 10-15 разів.
    13. „Маляр”. Висунути язик, рот трохи відкрити. Облизувати спочатку верхню, а потім нижню губу по колу. Виконати 10-15 разів, змінюючи напрям.
  • Станьте для своєї дитини логопедом

     

       Почнемо з Вас. Мова не виникає сама по собі, їй необхідно вчитися, і можливо це тільки в процесі спілкування. Дитина легше  розуміє звернену мову, якщо вона пояснює те, що відбувається з нею і навколо неї. Тому супроводжуйте свої дії словами.

     Зустріч поглядів. Озвучуйте будь-яку ситуацію, але тільки тоді, коли бачите, що дитина чує і бачить Вас. Не говоріть в порожнечу, дивіться її в очі.

    Говоріть чітко. Говоріть чітко, просто , виразно промовляючи кожне слово, фразу. Діти дуже чуйні до інтонації, тому кожне слово, на яке падає логічний наголос, вимовляйте якомога більш виразно.

      Те ж саме, але по різному. Повторюйте багато разів одне й теж саме слово, фразу (змінюючи порядок слів).  Щоб дитина засвоїла нове слово, вживайте його не один раз і  в різних контекстах

     Не перестарайтесь. Не вживайте занадто довгих фраз. Не перевантажуйте дитину, пред’являючи її  одразу велику кількість незнайомих слів.

     Добрий настрій – запорука успіху. Вимовляйте нове слово в емоційно сприятливій ситуації. Психологи помітили – у таких умовах дитина навчається в десять разів  краще.

     Всі почуття у союзі з промовою. Важливо, щоб дитина мала можливість бачити, торкатись, нюхати, тобто вивчати предмет різними способами.  Якщо бачите, що дитина взяла предмет, одразу назвіть його чітко і виразно.

     В основі мови – прагнення до спілкування.  Завжди схвалюйте бажання дитини вступити з Вами  в контакт. Підтримуйте це прагнення спілкуватись!

    Прагнення до різноманітності. Якщо лепет малюка одноманітний, намагайтесь збагатити його, пропускаючи ланцюжок слів  з іншими приголосними і голосними (дя-дя-дя, ма-ма-ма, ка-ко-ку).

     Поважайте спроби дитини говорити. Мова розвивається на основі наслідування і самонаслідування. Не сюсюкайте з дитиною, адже Ви не хочете потім переучувати її спілкуватись нормально.

      Не попереджайте бажання дитини. Батьки намагаються вгадати бажання своєї дитини. У малюка не виникає  необхідності  вимовляти що-небудь. Є небезпека затримки дитини на стадії жестового спілкування.

    Розширення словника. Дитина володіє словом на двох рівнях: розуміє слово – пасивний словник, каже слово – активний словник.